• Matti

Pyörämatkalla Euroopassa osa 1: VALMISTAUTUKAA!

”Kun joku vielä kysyy miten valmistaudutaan +100km päiväetappiin inttipyörällä täydessä varustuksessa +35’C helteessä, niin kyllä mä sanoisin, että 15 olutta edeltävänä iltana on hyvä", totesi hyvä ystäväni ja suuri ajattelija Ville ”Tälläst tää on” Kauko lähtiessämme Eindhovenista kohti länttä. Silloin ei ollut unohtunut ryypätä ja voin tällä otannalla sanoa, että Hollannissa on varmasti maailman parhaimman makuista hanavettä.

Vaikka valmistautuminen voi olla hauskaakin, kannattaa se myös ottaa vakavasti, ettei käy niin kuin itselleni; lähtöpäivänä Helsingissä kaikki kamat ihan levällään ja tärkeimmät tavarat, eli riippumatto, makuualusta, juomapullo, -teline ja malarialääkkeet, olivat vielä kaupassa. Aamupalakin oli syömättä ja laivan lähtöön alle 1,5h. Myöskään ystäväni Herra toimitusjohtaja Franssilan sijainnista ei ollut tarkkaa tietoa: ”jossain Tampereen ja Pasilan välissä”. Vaikka hetkellä olikin kova kuumotus, niin siltikin ehdittiin laivaan ja hiivatti sentään viellä jouduttiin jonottamaan check-inissä. Samaa rataa jatkuikin sitten koko matka Pariisiin asti.

Laivayhtiö Finnlinesin kiidättäessä meitä ulappaa pitkin kohti Saksan Travemündea oli meillä 30 tuntia hyvää aikaa tutustua tuon kelluvan kerrostalon tarjontaan ja erikoisen mukavaan henkilökuntaan. Itse olimme valikoineet matkustusmuodoksi lepotuolit. Hintaa kertyi naamaa kohden 258€; hintaan sisältyi lepotuoli 40€, pyörien kuljetus 25€ sekä buffet-ruokailut 73€ (2x illallinen ja brunssi) ja loput mitä tuosta nyt jää oli laivamaksu. Aluksi tuo ruokailujen hinta hirvitti, mutta kun pääsimme satumaisten patojen, parhaiden A-luokan hanaviinien, oluiden ja jälkiruokien ihmemaahan, oli hinta enää kaukainen muisto.

(Tässä olisi kuvia laivan buffeteista, jos olisin syömiskiireiltäni ehtinyt sellaisia ottaa) Sen sijaan saatte nauttia seuraavista otoksista:

Laivan Caféssa viiden euron virvoitusjuomia nauttiessamme saimme myös seurata elävää musiikkia kahden paikalle vartavasten tilatun trupaduurin toimesta. Illan kuitenkin kruunasi meitä läsnäolollaan kunniottanut saksalaisistakin romantiikkaelokuvista tuttuihin perseettömiin nahkahousuihin pukeutunut rekkaukko. Oli aika mennä nukkumaan.

Laivassa oli kova lattia, joten päätin mennä ulos kannelle nukkumaan nähdäkseni vertaansa vailla olevan tähtitaivaan ja auringonnousun. Nukkumiseenkin löytyi melko täydellinen auringonottotuoli, johon laitoin vielä päälle makuualustani, ja makuupussina toimi kivasti ennen lähtöä hankkimani riippumatto. Oli hieman kylmä. Tämä ei kuitenkaan haitannut, koska aamulla päästiin laivalla olevalle porealtaalliselle saunaosastolle lämmittelemään.

Saavuimme Travemündeen klo 21.30 seuraavana päivänä ja heti sataman läheisyydessä oli hyvin varusteltu leirintäalue hintaan 7€ yö/ukko (tai nainen) sisältyi suihku, mutta hellasta joutui maksamaan jonkun nimellisen korvauksen. Sinne ripustimme matot ja nukuimme hyvin ennen ensimmäistä oikeaa pyöräilyetappia.

Tiivistelmä:

• Valmistautuminen pyöräilyyn tehtävä hyvissä ajoin, myös pakkaamisen osalta

• Finnlines osoittautui mukavaksi ja rauhalliseksi tavaksi matkustaa

• Finnlinesilla on ilmainen sauna ja poreallas

• Perseettömät nahkahousut eivät ole in (vaikka sielä olisi housut alla)

#Eurooppa #Suomi #Laiva #Saksa #Polkupyörä #polkupyörämatka #Raha #Hinta #Lepotuoli #yöpyminen

MatKat 2020

Yhteystiedot:

okkamatti (at) gmail . com

kat.karki (at) gmail . com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.