• Matti

MatKat esittää: Le Patron Begins


Vanhana Kaakkois-Aasian turistirysien kuluttajana olin jo Suomessa ennen Afrikkaan lähtöä kuvitellut ostavani polkupyörän Grand Poposta. Näin jo unelmissani kuinka viiletän hiukset vapaasti hulmuten kaupunkien välillä, ja vain ja ainoastaan pakon sanelemana ase ohimollani ottaisin vuokralle sellaisen ympäristöä saastuttavan moottoripyörän tai mätisäkki-scootterin.  

Saapuessamme paikan päälle huomasimme kuitenkin, ettei se olisikaan niin helppoa. Paikallistietolähteidemme mukaan lähimmät polkupyöräkaupat löytyvät naapurimaan pääkaupungista Lomésta ja moponvuokrauksesta ei ollut tietoakaan. Näin aloimme selvittää mahdollisuuksiamme ja päätimme kaikessa viisaudessa ostaa moottoripyörän.

Tehtyämme hankintapäätöksen oli koko kylä lukenut ajatuksemme ja saimme useita tarjouksia toinen toistaan uskomattomammista laitteista. Eräskin herra ihan vain avuliaisuuttaan halusi tarjota meille oman uudenkarhean Hondansa, ja hintakin olisi erityisen hyvä juuri meille. Tiedustelimme Nikke Lignelin sanoin "Mitää maKsaa?" ja saatiin vastaus "Ähää hah ei paljon maksa! Vähän vaan."

Tuo ylivoimaa huokuva mantereen paras laite tuotiin meille näytille. Aluksi saimme demonstraation kuinka hyvin jytisee 110cc kaasua lisättäessä ja myyjän säestäessä "Ää PAUWAR! PAUWAR ää!". En tosin ollut varma kumpi ääni oli kovempi, moottorin jylinä vai lähes irti olevan pakoputken kolina.


Korvieni soidessa kaupittelija piti myyntipuheitaan ranskan kielellä. Oma ranskan taitoni oli vielä tuohon aikaan hieman heikolla (nykyään osaan jo tilata ruokaa ja kaljoja), joten minulla oli aikaa kerätä lähes olematonta vikalistaa: Kylkien naarmut kertovat edellisen kuljettajan ilmiömäisestä tasapainosta (viihtyi ilmeisen hyvin kylkiasennossa molemmin puolin), vasen takavilkku roikkuu pelkän johdon varassa, lamput ei toimi yksikään (mutta eihän täällä pimeällä ajeta), kilvet puuttuu ja molemmat peilit on varmaan lainassa jossain muualla. Hopeisen salaman hintaa kysyttäessa saatiin naurun ja hihittelyn sekainen "550 000 CFA" (noin 900€). Takaisin hihittäen olin valmis tarjoamaan 10 000 CFA, jos tankki on täynnä. Kauppoja ei syntynyt.


Toinen yrittäjä halusi myydä meille uutta moottoripyörää kaverinsa kaupasta. Hintaa tälläkin kiinalaisvalmisteisella raketilla oli 550 000 (myöhemmin tutkittuamme asiaa ilman tätä kyseistä välittäjää tuotteen hinta oli toisessa kaupassa 450 000 eli 167,23€ vähemmän).

Mopokauppoja löydettiin viereisestä kaupungissa kolme kappaletta. Kauppaoppaaksi ja tulkiksi saimme erään tuttavamme veljen. Merkkejä oli valittavana Sanya, Haojue ja Apsonic. Otimme valokuvia ja yritimme saada kauppojen omistajat hieman kertomaan eri malleista tulkkimme välityksellä. Kerta toisensa jälkeen kävi kuitenkin ilmi, etteivät he tienneet kauppatavarastaan juuri muuta kuin värin ja merkin. 

K: "Miksi tämä on malli kalliimpi kuin tämä? Moottori on kuitenkin sama ja ulkonäkö on myös melko sama."

V: "Se on eri pyörä, siksi."

K: "Okei... Mutta miten nämä eroavat toisistaan?"

V: (hymy ja pään pyörittely)

Kaupat kierrettyämme vetäydyimme MatKatluolaan pariksi päivää. Haastattelimme paikallistietolähteitämme ja saimme seuraavia tietoja:

Apsonic: Näyttävin, mutta "HAHAHAHA Se ei hyvä ei ei!"

Haojue: Tosi hyvä ja kalliimpi

Sanya: Halpa ja hyvä

Ennen ostopäätöstä vierailimme vielä kerran Haojue- ja Sanya-kaupassa. Legendaarisen nahkihiirmeehen omaisella päättäväisyydellä valitsimme Sanyan, joka loisti hinta-laatusuhteellaan. Le Patron,  kaksi kypärää ja rekisterikilpien tilaus saatiin lunastettua kokonaishintaan 620€. 


Alla kuva kaupan kyljessä olevasta merkkihuollosta. 

Nyt kolme kuukautta ja 2900km myöhemmin ei kaduta vähääkään. Vastoin kaikkia odotuksia Le Patron on kiidättänyt meitä maanteitä pitkin täysin ongelmitta. Ketjut löystyvät välillä ja öljyt pitää vaihtaa melko usein, mutta huoltopalvelut ovat täällä melko edullisia. Perushuolto merkkiliikkeessä maksaa vapaaehtoisen summan 0,15-0,8€ riippuen siitä, millainen kolikko taskusta sattuu löytymään (Sisältäen ketjujen kiristyksen, öljyämisen, pulttien, ruuvien sekä muiden osien läpikäynnin ja kiristyksen tarvittaessa). Öljynvaihto sitten onkin kallista lystiä; se maksaa vajaa 4€ sisältäen työn, öljyt avaamattomasta purkista ja perushuollon. Pensalitra maksaa kyläbensiksellä noin 60 eurosenttiä. Ruokaa Le Patron tarvitsee noin 1,5 l/100km. 


Alla kuva bensa-asemalta:

Kaiken lisäksi vältymme inhoittavilta ja kunnianhimoisilta taksikuskeilta, joden ruosteiset menopelit saattavat tuhoutua hetkellä millä hyvänsä. Näin halpaa vapaus on meille etuoikeutetuile hapenkuluttajille.


Tiivistelmä: 

  • Grand Popossa kerrotaan, että lähimmät polkupyörätkaupat ovat Loméssa, mutta todellisuudessa niitä löytyy myös Comesta

  • Iskulause "Sanya motor I can trust" pitää ainakin tällä otannalla paikkansa

  • Käytetyn laitteen hankkiminen on usein ekologisempaa kuin uuden, mutta kannattaa miettiä onko laite käyttökelpoinen

  • Beninissä  on kypäräpakko kuljettajalla

  • Rekisterikilvet moottoripyörissä ovat pakolliset Beninissä 31.12.2018 alkaen

Moottoripyörän hankinta Benin on yllättävän helppoa

#matkailu #afrikka #hankinta #käytännönasiat #raha #benin #moottoripyörä

116 views

MatKat 2020

Yhteystiedot:

okkamatti (at) gmail . com

kat.karki (at) gmail . com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now